گزارش جلسهی برنامهریزی و هماهنگی دورهی جامع اندو گزارش جلسهی برنامهریزی و هماهنگی دورهی جامع اندو
🗓 ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
📌 محل: انجمن دندانپزشکان عمومی ایران
✍️به منظور تحقق اهداف کلان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در جهت ارتقای دانش و مهارت دندانپزشکان کشور، جلسات برنامهریزی و هماهنگی دورههای جامع کوتاهمدت و بلندمدت در رشته های تخصصی گوناگون همه ساله برگزار می شود. در تاریخ ۲۶ بهمن و ۳ اسفند ۱۴۰۲ جلسه برنامه ریزی برای دوره های اندودنتیست با:
1- استادان: آقای دکتر اروند مالک، آقای دکتر علی کاظمی، آقای دکتر سهراب سوادکوهی، خانم دکتر مهتا فضلیاب، خانم دکتر نسیم قشلاقی آذر
2- گروه اجرایی: آقای دکتر جمشید زمان، خانم دکتر امجدی، خانم دکتر مریم حقیقیفرد، خانم دکتر شیراندشت، خانم دکتر شادنوش صارمی، خانم دکتر مریم احمدی، خانم دکتر نیوشا نیکفر
🔹 در این جلسه، بر خطوط اصلی فعالیتهای آموزشی زیر تأکید شد:
1. نیازسنجی آموزشی
2. طراحی و اختصاصیسازی محتوای آموزشی
3. برنامهریزی مباحث علمی کارگاههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت،
4. اجرا و ارزیابی اثربخشی و کارآیی دورهها.
🔹1. شرح گفتوگو و تبادل نظر
در جلسات برگزار شده، پس از یادآوری چارچوب اهداف توسط رئیس هیئت مدیرهی انجمن دکتر باقر شهنی زاده، نظرات و پیشنهادهای حاضرین دربارهی بهبود شیوههای ارائهی آموزش جمعبندی شد. خلاصهی پیشنهادها به شرح زیر است:
1.1. کلیات
1.1.1. شناخت گروه هدف و دستهبندی آن میتواند به آموزش شرکت کنندگان با طیف های مختلف کمک کند. ثبت نام در دورهها میتواند به صورت دورههای مقدماتی، متوسط و پیشرفته یا دورههای کامل صفر تا صد برگزار شود.
1.1.2. شرکت در وبینار پیشنیاز شرکت در دورهی جامع یا دورهی کوتاهمدت است. کلاسهای تئوری به صورت وبیناری اجرا شود و دمونستریشن و هندزآن در محل انجمن برگزار شود.
1.1.3. ارتقاء سطح آموزش از اهداف ماست. بررسی کنیم سطح علمی دندانپزشکان سنجیده شود تا بتوانیم کارگاهها را متناسب با آن طراحی کنیم.
1.1.4. هدف ما این است که به جای برنامهریزی برای همهی سطوح، سطح آموزش را با سنجش پیش نیاز آنچنان بالا ببریم تا شرکت کننده نتیجه مطلوب را بگیرد (ترجیح کیفیت بر کمیت).
1.1.5. نظرسنجی از شرکت کنندهها بسیار مهم است. هم برای انجمن و هم برای سخنران که نتیجهی این کار بهتر شدن کیفیت کارگاههاست.
1.1.6. اگر قرار است دورهها با کار با میکروسکپ انجام شود، باید تعداد کافی میکروسکپ داشته باشد.
1.1.7. وبینار با رویکرد سطحسنجی اجرا شود. یعنی وبیناری برای معرفی برنامه برگزار شود و در حین برگزاری، سطح شرکت کنندهها هم تعیین میشود تا استاد بتواند مباحث را بر اساس نیازش به شرکت کننده منتقل کند.
1.1.8. آموزشهای سفارشی را هم در نظر داشته باشیم. این بهتر از وبینار است چون در این جلسه میتوان سطح شرکت کننده را هم سنجید. یعنی از خود شرکت کننده نیازهای حرفهایشان را در آن رشته بپرسیم (نیازسنجی بهجای سطحسنجی).
1.1.9. امتحان ورودی برای این دورهها پیشنهاد نمیشود چون امتحان ورودی برای دروس تئوری است نه عملی (سطحسنجی برای دورههای عملی لازم نیست).
1.1.10. تغییرات تفکرات دندانپزشکان در نگاه و استفاده از دانش جدید، یکی از اهداف ماست.
1.1.11. سخنران را باید واقعبینانه انتخاب کنیم.
1.1.12. هر پژوهشگر خوبی الزاماً کلینسین خوبی نیست.
1.1.13. پیدا کردن علم خوب خیلی مهم است.
1.1.14. یکی از مباحثی که در مورد آن باید صحبت کنیم این است که چگونه شکست ایجاد میشود.
1.1.15. در کلاسهای شهرستانها از نیروی بومی استفاده شود. هرچند طبق تجربههای پیشین انجمن، کار پرچالشی است.
🔹1.2. برنامهی علمی
1.2.1. سیستم هندزآن محور باشد.
1.2.2. در جامعهی دندانپزشکی بلاگرهایی هستند که علم و سواد مناسب ندارند ولی متاسفانه گیرایی بالایی دارند به دلیل تبلیغات در فضای مجازی.
1.2.3. مباحثی در مورد اورژانس در دورهی صفر تا صد یعنی پرساعت و پرمباحث اجرا شود. در کنار آن دورههای کوتاهمدت.
1.2.4. دورهی ۲۷ ساعتی اندودانتیکس به صورت ترکیبی باشد. از تئوری و عملی و مباحث کمطرفدار ولی مهم مثل اورژانسهای دندانپزشکی در آن گنجانده شود.
1.2.5. دوره را به دورههای کوچک خُرد کنیم هرچند موفقیتش را نمیتوان تضمین کرد.
1.2.6. مباحث تئوری به صورت وبینار و مباحث عملی به صورت حضوری برگزار شود.
1.2.7. در کنار برگزاری آموزش کار با میکروسکپ برای متخصصان، دورهی مشابهی متناسب با نیازهای دندانپزشکان عمومی که به صورت تخصصی در رشتهای کار میکند، برگزار شود.
1.2.8س.برای ورود به دورههای معینی لازم است پیشنیاز تعیین و کار بر روی دندان و تهیهی حفرهی دسترسی روی مدلهای فکی انجام شود. دورههای صفر تا صد همیشه موفق بوده است.
1.2.9. رسالت اندودانتیست حفظ دندان است، لازم است تشخیص درست برای حفظ دندان، که با انجام درمان ریشه میتواند بهتر بماند، ترویج شود.
2. نتایج و تصمیمات
مقرر شد:
2.1. دورههای صفر تا صد رشتهی اندودانتیکس در دو بخش عملی و تئوری برگزار شود.
برنامههای تئوری به صورت وبینار و قسمت عملی به صورت حضوری در انجمن برگزار شود. شرکت اسپانسر مسئولیت تأمین ابزار و دستگاههای اندودانتیکس و میکروسکپ را به عهده خواهد گرفت. به دلیل کم بودن تعداد میکروسکپها، پیشنهاد میشود از شرکت های مختلف برای تأمین میکروسکپهای لازم کمک گرفته شود.
2.2. استادان حاضر در جلسهی ۰۳/۱۲/۱۴۰۲ مباحث پیشنهادی خود را تا ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کنند. همآهنگی لازم توسط خانم دکتر نیوشا نیکفر و دکتر حقیقیفرد انجام خواهد شد.
2.3. برنامهریزی بر اساس جدولی که قبلاً تدوین شده بود انجام و مباحث جدید به آن اضافه شود.
2.4. دورهی کوتاهمدت سهروزه باشد و در پایان هر روز کار عملی انجام شود.
2.5. دورهی هفتروزه کامل (مقدماتی و پیشرفته)، با سخنران خارجی باشد به صورت وبیناری برگزار شود. از این دوره، شش جلسه در ایران و جلسهی آخر در دانشگاه خارجی باشد، برگزار خواهد شد که گواهینامههای دوره نیز در همان روز پس از بازدیدی از دانشگاه در ضیاف شامی بر روی کشتی به شرکتکنندهها اعطا میشود.
2. نتایج و تصمیمات
مقرر شد:
2.1. دورههای صفر تا صد رشتهی اندودانتیکس در دو بخش عملی و تئوری برگزار شود.
برنامههای تئوری به صورت وبینار و قسمت عملی به صورت حضوری در انجمن برگزار شود. شرکت اسپانسر مسئولیت تأمین ابزار و دستگاههای اندودانتیکس و میکروسکپ را به عهده خواهد گرفت. به دلیل کم بودن تعداد میکروسکپها، پیشنهاد میشود از شرکت های مختلف برای تأمین میکروسکپهای لازم کمک گرفته شود.
2.2. استادان حاضر در جلسهی ۰۳/۱۲/۱۴۰۲ مباحث پیشنهادی خود را تا ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کنند. همآهنگی لازم توسط خانم دکتر نیوشا نیکفر و دکتر حقیقیفرد انجام خواهد شد.
2.3. برنامهریزی بر اساس جدولی که قبلاً تدوین شده بود انجام و مباحث جدید به آن اضافه شود.
2.4. دورهی کوتاهمدت سهروزه باشد و در پایان هر روز کار عملی انجام شود.
2.5. دورهی هفتروزه کامل (مقدماتی و پیشرفته)، با سخنران خارجی باشد به صورت وبیناری برگزار شود. از این دوره، شش جلسه در ایران و جلسهی آخر در دانشگاه خارجی باشد، برگزار خواهد شد که گواهینامههای دوره نیز در همان روز پس از بازدیدی از دانشگاه در ضیاف شامی بر روی کشتی به شرکتکنندهها اعطا میشود.