دبیر هیئت مدیره انجمن علمی دندانپزشکان عمومی ایران دلایل تفاوت در تعرفه های دندانپزشکی را تشریح کرد.

دبیر هیئت مدیره انجمن علمی دندانپزشکان عمومی ایران دلایل تفاوت در تعرفه های دندانپزشکی را تشریح کرد.

کاهش مراجعات مردم به دندانپزشکان/ افزایش ۷۰۰ تا ۸۰۰ درصدی قیمت محصولات دندانپزشکی

دکتر علیرضا فروزنده، در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار داشت: نکته مهم در زمینه گرانی تجهیزات و مواد دندانپزشکی این است که متأسفانه با سیاست اشتباه وزارت بهداشت یا سازمان برنامه و بودجه، ارز مواد و تجهیزات دندانپزشکی حذف شد و این اتفاق سبب شد تا شرکت های وارد کننده تجهیزات و مواد دندانپزشکی اجناس خود را به ناچار با دلارهای قیمت متفاوت وارد کشور کنند.

شرکت های وارد کننده همگی بنگاه اقتصادی هستند بنابراین تغییر قیمت ها از طریق این شرکت ها اعمال می شود به طوری که در سال جاری نسبت به سال گذشته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش قیمت در محصولات دندانپزشکی داشتیم.

وی ادامه می دهد: بیشتر مواد و متریال دندانپزشکی وارداتی هستند اما قیمت قسمتی از وسایل و موادی که در داخل تولید می شود نیز به دلیل اینکه مواد اولیه اش وارداتی است به طور مدام افزایش می یابد.

دبیر هیئت مدیره انجمن علمی دندانپزشکان عمومی ایران بیان می کند: در سیستم تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه، بیشترین قدرت در دست بیمه هاست. این در حالی است که بیمه ها به افراد جامعه به عنوان فرد و شخص نگاه نمی کنند بلکه به سود و بازده شرکت خود می اندیشند و به همین سبب قیمت گذاری غیرمنطقی و دستوری دارند که این امر امکان ارائه خدمت درست به مردم را نمی دهد.

کاهش مراجعات مردم به دندانپزشکی

فروزنده می افزاید: یکی از دلایل کاهش مراجعات مردم به دندانپزشکی، عدم پوشش کافی از سوی بیمه هاست هرچند گاهی اقدامات مقطعی از جمله تحت پوشش قرار دادن دندانپزشکی کودکان زیر ۶سال انجام می شود اما تأخیر در تأمین بودجه ها سبب شده تا بسیاری از مراکز درمانی مایل به عقد قرارداد با بیمه ها نباشند.

وی ادامه می دهد: هزینه های سرسام آور زندگی و تورم سبب شده که درمان های دندانپزشکی متاسفانه از سبد خانوار کم شود و تعداد دندان های پوسیده و یا کشیده شده روز به روز افزایش یابد.

مواد بی کیفیت در دندانپزشکی داریم؟

دبیر هیئت مدیره انجمن علمی دندانپزشکان عمومی ایران وجود تجهیزات و مواد بی کیفیت در حوزه دندانپزشکی را رد می کند و  می افزاید: به دلیل رصد مداوم سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی، هیچ شرکتی نمی تواند مواد و تجهیزات وارد کند مگر اینکه استانداردهای لازم را دارا باشد؛ البته ممکن است میزان بسیار محدودی از مواد بی کیفیت وجود داشته باشد؛ اما از آنجا که گردش مالی مواد و تجهیزات دندانپزشکی کشورمان چیزی بین ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است بنابراین میزان مواد قاچاق بسیار ناچیز و در مقابل حجم بازار تجهیزات و مواد دندانپزشکی قطره ای در برابر دریاست.

وی تصریح می کند: دندانپزشک نخستین فردی است که نسبت به ورود ماده بی کیفیت و کاهش کیفیت در محصول، حساسیت به خرج می دهد. زیرا ماده بی کیفیت فیلر و شکست مطب و کلینیک را بالا می برد و هدف پزشک انجام درمان مفید و امرار معاش است. برای امرار معاش نیاز به آبروست و برای حفظ آبرو نیز باید از مواد باکیفیت استفاده کرد، بنابراین به هیچ وجه مردم نگران این موضوع نباشند.

دلیل قاچاق تجهیزات و مواد دندانپزشکی

فروزنده دلیل قاچاق تجهیزات و مواد دندانپزشکی را قیمت های سرسام آور و وضعیت نامطلوب اقتصادی می داند و می گوید: علاوه بر این، چند نرخی بودن تعرفه ها نیز به پدیده قاچاق دامن زده است اما در سطح کلان، تجهیزات و مواد دندانپزشکی استانداردهای لازم را دارا هستند.

چرا تعرفه ها متفاوت است؟

دبیر هیئت مدیره انجمن علمی دندانپزشکان عمومی ایران در خصوص تفاوت تعرفه ها در مطب های دندانپزشکی نیز می گوید: بیشتر تجهیزات و مواد مورد استفاده دندانپزشکی وارداتی و گرفتار نوسان ارز شده است. از سوی دیگر شرکت های بزرگ تجهیزات دندانپزشکی در دنیا به خاطر برخی تحریم ها نمی توانند بطور مستقیم تجهیزات را به دست دندانپزشکان ایرانی برسانند و ناچارند محصول را با واسطه چند کشور به شرکت های ایرانی تحویل دهند.

فروزنده یکی دیگر از دلایل تفاوت تعرفه ها را هزینه های بالاسری دندانپزشکی می داند و می گوید: هزینه های بالاسری دندانپزشکی زیاد است چراکه مواد و تجهیزات دندانپزشکی، جزو ابزار دقیق است. وسایل و ابزار دقیق برای تعمیرات و نگهداری نیاز به مراقبت های ویژه و متخصصان این رشته دارد که متأسفانه وضعیت نابسامان اقتصادی موجب شده تا متخصصان و مهندسان پزشکی به تدریج از کشور خارج شده و مهاجرت کنند و در نتیجه با کمبود نیروی متخصص در نگهداری قطعات مصرفی مواجه شده ایم.

وی اضافه می کند: از طرفی هزینه های دولتی مثل آب، برق، گاز، تلفن، اجاره، هزینه ملک و نیروی کار روز به روز افزایش یافته و همه اینها دلیلی برای تفاوت تعرفه ها و عدم ارائه خدمت مناسب به مردم شده است.