نشست سراسری وزیر محترم بهداشت با روسای انجمن های علمی گروه پزشکی

گزارش رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

پنجشنبه 29 تیر 1402

دفتر وزارت

به دعوت وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه 29 تیر ماه 1402 از روسای انجمن های علمی گروه پزشکی کشور که حدود ۲۰۰ انجمن می باشند دعوت به عمل آمد تا با هم اندیشی و همفکری مشترک به تبادل نظر بپردازند.

در این جلسه ابتدا گزارش جامعی از فعالیت انجمن ها و کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی، توسط دبیر کمیسیون دکتر سید فخرالدین حجازی با نمایش اسلاید ارائه گردید.

دکتر باقر شهنی زاده، رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران با نوبت قبلی ثبت شده مطالبی مطرح کردند.

وی در ابتدا در مورد حوزه ارتباطات انجمن ها در سه بخش:

1-  رابطه انجمن با وزارت بهداشت (کمیسیون انجمن‌های علمی)

2-  رابطه انجمن ها با اعضاء

3-  رابطه انجمن ها با مردم

طرح موضوع کردند.

دکتر باقر شهنی زاده در ارتباط با رابطه انجمن ها با وزارت خانه، پیشنهاد های ذیل را مطرح کردند:

1-  انجمن ها در برنامه‌های کلان سلامت، جایگاه مشخصی برای آنها تعریف شود تا نقش آنها در ارتباط بین بخش دولتی و برنامه ریزی های حوزه سلامت و حضور سازنده آنها، در صحنه عملیاتی شود.

2-  در بخش تولید مواد، وسایل و تجهیزات (پزشکی، دندان پزشکی، بیمارستانی و …) و واردات کالاها، انجمن ها به طور مشخص در سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی جایگاه مشخصی داشته باشند.

3-  در ارتباط با توریسم درمانی، انجمن‌ها در راه اندازی و تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه ها در مناطق مرزی و همینطور در مراکز گردشگری کشور از انجمن ها حمایت شود.

4-  مشکلات انجمن ها در برگزاری کنگره ها با هزینه‌های سنگین سالن های هتل‌ها و دانشگاه ها و سایر موارد به بحران رسیده راهکاری اندیشیده شود.

5-  دولت با همکاری انجمن ها، از تاسیس یک مرکز بزرگ همایش ها که سال ها در دستور کار قرار گرفته بود، حمایت کند تا امکان فعالیت های علمی بهتر و بیشتر فراهم شود. با توجه به اینکه انجمن ها در این خصوص دارای یک ظرفیت بسیار بزرگ هستند که می تواند بسیار کارساز، تعیین کننده و موثر در این مورد اقدام نماید.

6-  مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، همان طور که سرپرست جدید این مرکز اعلام کرد، آموزش علمی جزء وظایف آنها نیست.

انتقال مهارت با آموزش یکی نیست. فعالیت اینگونه مراکز باید ساماندهی شود.

7-  با معارضین با رشته های پزشکی به خصوص در پوست و زیبایی و دخالت در امور دندانپزشکی که هر روز چند مرکز غیرمجاز کشف و پلمب می شود با جدیت و برنامه‌ریزی بسیار گسترده تری انجام شود.

8-  دولت در بخش مردمی و حضور داوطلبانه از یک جهاد انجمنی مانند سایر مراکز جهادی حمایت کند تا در اقصی نقاط کشور اعضای انجمن های علمی جامعه پزشکی بتوانند خدمات وسیع تری را ارائه نمایند.

9-  درخصوص ارتباط انجمن ها با اعضاء لازم است تغییرات مهمی در اساسنامه انجمن ها لحاظ شود که این ارتباط بصورت سازمان یافته میدانی شود.

10-  انجمن ها می توانند نقش مهمی در آگاهی رسانی در حوزه فعالیت کلی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی و رشته های وابسته در صداوسیما داشته باشد و برای به دست آوردن این دستاورد مهم لازم است انجمن ها با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این اقدام اطلاع رسانی ارزشمند از طریق رسانه ملی جایگاه واقعی خود را بدست آورند.